حفظ میراث فرهنگی به عنوان آیینه عبرت و تجربیات انسانی که حاصل عمر آنها بوده برای آیندگان سرشار از درس‌های زندگی است. حفظ هویت و روح فرهنگی یک سرزمین همه در گرو اهمیت نهادن به آثار برجای مانده از گذشتگان است. شناساندن این میراث به مردم به ویژه جوانان هر سرزمین باعث شکل گیری هویت و عرق ملی و مقابله با تاثیرات تهاجم فرهنگی است و باعث نشاط اجتماعی می گردد.از مهمترین عوامل تهدید کننده میراث فرهنگی جنگ‌ها و کشور گشایی‌های بشر در طول تاریخ بوده که همواره از عوامل مهم از دست رفتن میراث محسوب می‌گردید. علاوه بر آن مهاجرت‌های ناگزیر مردم از یک منطقه به علل گوناگون و همچنین عوامل طبیعی مانند تندبادها، زلزله‌ها ومعدن کاری همه از عوامل مخرب میراث فرهنگی است معدن کاری بویژه در مناطق ممنوعه، یا نزدیک این مناطق خواسته یا ناخواسته همواره آثار تخریبی زیادی بر میراث فرهنگی محلی داشتند بعنوان نمونه در گزارش‌های معدن کاری بویژه در مناطق دارای قدمت کشفیات آثار باستانی زیادی وجود داشته که به دلیل روش‌های پر حجم خاکبرداری یا انفجار در معدن کاری آسیب فراوان به آنها وارد شده استیونسکو تحت عنوان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل شامل بخش‌های تخصصی است، که یکی از آنها کمیته‌ای در ارتباط با ثبت میراث فرهنگی جهانیان است. به مجموعه اماکن طبیعی و فرهنگی شامل بناها، بقعه ها، شهرهای تاریخی، کوه ها، صحراها و … که به صورت فهرست وار توسط کمیته میراث جهانی هر ساله برگزیده می‌شوند، میراث جهانی گفته می‌شود. ثبت جهانی آثار نیز نتیجه نگرانی ملت‌ها و لزوم حراست از میراث فرهنگی و طبیعی برای جهانیان و آیندگان بوده است.

طبیعت‌گردی یا بوم‌گردشگری گونه‌ای از گردشگری است که در آن گردشگران برای دیدار ازجاذبه‌های طبیعی و مناطق طبیعی نامسکون و دست‌نخورده جهان سفر می‌کنند و به تماشای گیاهان و پرندگان و ماهی‌ها و دیگر جانوران می‌پردازندکه در مناطق معدن کاری رو به افول است.تخریب زیستگاه” مهم ترین عامل نابودی گونه‌ها و از بین رفتن منابع ژنتیکی است و“توسعه معدنی” یکی از اشکال مهم تخریب زیستگاه‌ها است زیرا توسعه معدن‌کاری معمولا در قلب طبیعت و در بسیاری از زیستگاه‌های بکر نظیر زیستگاه‌های کوهستانی اتفاق می‌افتد. و به علت نیاز به ایجاد دسترسی جاده‌ای و باز کردن «سینه کار‌های معدنی» به تخریب زیستگاه می‌انجامد. بسیاری از گونه‌های جانوری به‌ویژه گربه‌سانان به حضور انسان حساس هستند. و با دستکاری زیستگاه‌ها از طرق مختلف به‌ویژه از طریق معدن‌کاری، این گونه‌های جانوری از زیستگاه خارج و با خطرهایی مواجه می‌شوند. که تجربه مقابله با آن را ندارند.3-1- صنایع دستی یا کاردستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود. معمولاً این کلمه به روش‌های سنتی ساختن کالاها و وسایل مختلف گفته می‌شود. استادکاری مخصوص هر یک از این موارد مهم‌ترین ملاک است. چنین دست ساخته‌هایی اغلب از لحاظ فرهنگی یا مذهبی فوق‌العاده هستند.از زمانی که بشر خود را شناخت، برای تامین نیازهای اولیه‌ی خود دست به تغییر طبیعت و به عبارتی کار بر روی طبیعت زد. اولین دست‌ساخته‌های بشر ابزارآلاتی بودند که برای شکار و دفاع از خود می‌ساخت. یکجانشینی بشر به واسطه‌ی اشتغال به کشاورزی و دامداری، منجر شد تا آدمی به فکر ساخت فرآورده‌های متنوع از نظر کارایی و چشم‌گیر از نظر زیبایی‌شناختی بیفتد. بنابراین روستاهای کوچک اولیه نخستین زادگاه صنایع دستی محسوب می‌شوند. با پیشرفت فنون و رشد تمدن‌ها صنایع دستی نیز رشد روزافزونی به خود گرفت. صنایع دستی و یا هنرهای صناعی از مهم‌‌ترین محصولات تولیدی هر کشوری است. این محصولات دارای هر دو کاربرد تزئینی و استفاده در زندگی روزمره هستند که به روش‌های سنتی ساخته می‌شوند. صنایع دستی شاخص‌ترین و اصیل‌ترین جلوه‌گاه تاریخ و تمدن کهن ایران و فرهنگ و هنر ناب ایرانی بوده که یکی از مهم‌ترین قطب‌های هنرهای صناعی در جهان به شمار می‌آید. یکی از مهمترین تهدیدات صنایع دستی محلی کوچ اجباری، مهاجرت و رها کردن سکونتگاههای محلی و اشتغال صاحبان هنر محلی در مشاغل غیر مرتبط است که توسعه معدن در بطن خود هر چهار تهدید را به همراه دارد .با وجود تهدیدات و آسیب‌هایی که توسعه معدنی در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری طبیعت و صنایع دستی دارد هم اکنون مساله این است که چگونه می توان این تهدیدات را همزمان با توسعه معدن مهار کرد، آثار تخریبی آن را کاهش داد و با استفاده از اقدامات جایگزین از شدت آسیب‌ها در دراز مدت کاست .شرکت توسعه معدنی پارس تامین با اتکا بر تجربیات ارزشمندی که دارد در صدد است که همزمان با احداث معدن و کارخانه فراوری طلا در منطقه تفتان، تمرکز ویژه ایی بر حفظ میراث فرهنگی محلی، رونق دادن به گردشگری منطقه و حمایت از صنایع دستی محلی داشته باشد بنابراین با درک صحیح تعامل بین یک طرح معدنی وعوامل مورد اشاره و به منظور افزایش اثرات مثبت و کاهش اثرات منفی فعالیت‌های معدنکاری، مطالعات پیوست‌نگاری میراث فرهنگی و گردشگری را در دستور کار قرار داده است, کارکرد این مطالعات شناسایی و تجزیه و تحلیل اثرات فعالیت معدنی براین سه حوزه و طراحی راه کار‌های مدیریت آسیب‌ها و تقویت و تثبیت مولفه‌های مثبت و مقوم حوزه‌های سه گانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست