سازمان منطقه آزاد قشم

مطالعات پایه

پیوست فرهنگی پل خلیج فارس

گزارش مرحله سوم

راهبردهای مدیریت مسائل

و تأثیرات چشم‌اندازهای فرهنگی جزیره قشم

مجری: مؤسسه فرهنگی پیوست‌نگاری افق

آذرماه 1391

 

 

 

 

این گزارش شامل پنج فصل به شرح زیر می باشد.

فصل اول: به معرفی اجمالی ظرفیت ها، فرصت ها و دستاوردهای فرهنگی اجتماعی جزیره قشم پرداخت است.

فصل دوم: به بررسی و تحلیل مسائل موجود در توسعه جزیره، راهبردها و راهکارهای مدیریت آنها اختصاص دارد.

فصل سوم: به شناسایی و ارزیابی تاثیرات احداث ژل در بخش های مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی اختصاص دارد.

فصل چهارم: به چشم انداز فرهنگی، اهداف و راهبرداهای کلان و راهکارهای تقویت کارکردهای فرهنگی سازمان منطقه آزاد اختصاص دارد.

فصل پنجم: سناریوهای پیشنهادی در محورهای مدیریتی، فرهنگی و اجتماعی را در بردارد.

 

مقدمه

تئوری توسعه مانند هر پدیده دیگر در حیات اجتماعی بشر تحولاتی را به خود پذیرفته و در دهه های اخیر تحت عنوان توسعه متوازن توانسته قابلیت دفاع بیشتری را در بین متفکرین و مدیران مختلف جوامع کسب نماید چرا که نوعی جامعیت و توجه به ابعاد مختلف را در دستور کار خود دارد. در گذشته های دور توسعه بیشتر بعد اقصادی داشت از همین رو موجب بحران های وسیع اجتماعی، فرهنگی و …. می گردید. متفکرین علوم اجتماعی می گویند حتی اگر توسعه را صرفاً در مفهوم اقتصادی در نظر بگیریم هم برای تحقق و هم برای دوام خویش نیاز به بسترهای مناسب اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد. اگر نظامات مختلف یک جامعه با رشد اقتصادی تلازم و هماهنگی نداشته باشند آنچه در عمل اتفاق می افتد نابسامانی اجتماعی همراه با شکست توسعه اقتصادی است. این همان چالش اساسی است که مبنای تولد تئوری متوازن و پایدار در عرصه مدیریت اجتماعی گردید.

موضوع منطقه آزاد به عنوان یک تجربه جهانی موفق در برنامه اول توسعه جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفت و از این رهگذر سه منطقه از جمله قشم به عنوان مناطق آزاد کشور اعلام گردید.

این مناطق که آزادی عمل و انعطاف بیشتری به لحاظ حقوقی و اختیارات دارند می توانند به عنوان بازوی پرتوانی برای توسعه کشور موثر باشند.

برنامه ها و فعالیت های توسعه علیرغم نتایج مثبت می توانند انبوهی از مسایل نظیر تضعیف سرمایه اجتماعی و فرهنگی، تخریب زیست محیطی، ایجاد تضاد میان دولت و مردم باشد.

بروز هر کدام از موارد مذکور عامل محدود کننده در تحقق اهداف و برنامه های توسعه ای خواهد بود به طوری که کندی جدی در مسیر توسعه را پدید می آورند.

یک از سیاست های جمهوری اسلامی ایران در امر توسعه، ایجاد و تشکیل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می باشد که در فرایندهای توسعه کشور ایفای نقش نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست