تیرماه ماه 1391

یکی از عوامل موثر تربیتی در آموزش و پرورش نوین، چگونگی معماری فضای مدرسه است. معلم، کتاب، دانش آموزان، روشهای تدریس، مدیریت آموزشی و خانواده از جمله عواملی هستند که معمولا در فرآیند یادگیری موثر تلقی گشته و مورد بررسی و کندوکاو قرار می گیرند. در حالی که در تعلیم و تربیت جدید، فضای آموزشی و فیزیکی مدرسه نه تنها یک محیط خشک و بی روح و فاقد تاثیر در فرآیند یادگیری محسوب نمی گردد، بلکه بعنوان یک عامل زنده و پویا در کیفیت  فعالیتهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان ایفای نقش می کند.

1- معماری مدارس، نقش تعیین کننده ای در میزان علاقه دانش آموزان به مدرسه، انگیزه آنها برای درس خواندن، عملکرد آموزشی و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم در روند تربیت آنها خواهد داشت.

2- معماری مدارس نقش تعیین کننده ای در حفظ و تقویت انگیزه های مدیران، معلمان و سایر کارکنان مدارس خواهد داشت و بطور مستقیم و غیر مستقیم در میزان کارایی و کیفیت زندگی کاری آنها تاثیر می گذارد.

3- معماری مدارس در شکل گیری ذهنیت و اهمیت دادن به کیفیت تحصیلات فرزندان در اولیاء دانش آموزان نقش و تاثیری مستقیم و موثر دارد.

4- در حال حاضر بیش از 77373 فضای آموزشی به عنوان نماد، توجه نظام اسلامی به تعلیم و تربیت در مقابل چشم مردم خودنمایی می کند و نشان از توجه حاکمیت به علم و دانش و تربیت در همه جغرافیای کشور دارد، بدیهی است هر چقدر این مدارس زیبا، پیام دار و دارای جایگاه مناسب در معماری شهری باشد، بر میزان نشان دادن حاکمیت علم، دانش و معرفت در جامعه اسلامی می افزاید.

5- معماری و مصالح به کار گرفته شده در مدارس، نقش تعیین کننده در فرهنگ ساختمان سازی محیط های روستایی و شهر های کوچک ایفا می کند.

6- محل ساخت و احداث مدارس و ارتباط آن با سایر تاسیسات شهری مثل مساجد، پارک ها، محلات و خیابان های اصلی، نقش تعیین کننده ای در تاثیر معماری شهری در فرهنگ جامعه ایفا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست